Ο βουλευτής Κορινθίας Γ. Ψυχογιός, στην Ολομέλεια της Βουλής στις 17/04/2015 κατά την επί των άρθρων συζήτηση του Ν/Σ του Υπ. Δικαιοσύνης με τίτλο: "Μεταρρυθμίσεις ποινικών διατάξεων, κατάργηση των καταστημάτων κράτησης Γ' Τύπου και άλλες διατάξεις".
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ: << Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, μετά από μια ενδελεχή συζήτηση που προηγήθηκε στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή, μια συζήτηση η οποία από τη μια πλευρά περιλάμβανε μια εξαιρετικά εποικοδομητική ακρόαση φορέων και από την άλλη μια ένδεια επιχειρημάτων για την ουσία του νομοσχεδίου από την πλευρά της αντιπολίτευσης και κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Κατέστη σαφές από τις τοποθετήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των φορέων ότι το νομοσχέδιο αυτό κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Δίνει λύσεις, θέτει τις βάσεις για τη βελτίωση του σωφρονιστικού συστήματος της χώρας, αλλά παράλληλα χρειάζεται να συνοδευτεί από μία δέσμη μέτρων σε θεσμικό επίπεδο, για να αποτελέσει πραγματική τομή στα δεδομένα της χώρας έως τώρα. Τα παραπάνω τα γνωρίζει ο κύριος Υπουργός και στην Επιτροπή αναφέρθηκε στις επόμενες κινήσεις του Υπουργείου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη βάση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου βρίσκεται η έννοια της αξιοπρέπειας, η οποία κατείχε περίοπτη θέση στην προεκλογική εκστρατεία του ΣΥΡΙΖΑ και αποτελεί βασική θέση της Αριστεράς, αλλά και των ευρωπαϊκών και διεθνών κειμένων και θεσμών.
Αξιοπρέπεια για τους κρατούμενους που παραμένουν εντός φυλακής και όχι εντός φυλακής της φυλακής, που αποτελούν οι φυλακές τύπου Γ, σύμφωνα άλλωστε και με σαράντα ένα επιφανείς ποινικολόγους και εγκληματολόγους. Αξιοπρέπεια γι’ αυτές τις κατηγορίες των κρατουμένων που απολύονται υπό όρους ή εκτίουν με εναλλακτικό τρόπο την ποινή τους, αξιοπρέπεια για τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, των οποίων ο εκπρόσωπος μετέφερε την αγωνία του κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής, αλλά και συγκεκριμένες θέσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας. Τέλος, αξιοπρέπεια για ένα πολιτικό σύστημα, το οποίο δεν πρέπει πλέον να ανέχεται τις απάνθρωπες συνθήκες των ελληνικών φυλακών, που προσβάλλουν τόσο τη χώρα όσο και τον πολιτισμό μας.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο στοχεύει στον εξανθρωπισμό και την ευθυγράμμιση της λειτουργίας του ελληνικού σωφρονιστικού συστήματος με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα. Μέσα από τα περισσότερα άρθρα του επιδιώκεται η αποσυμφόρηση των ελληνικών φυλακών.
Πιο συγκεκριμένα με το άρθρο 2 του νομοσχεδίου πραγματοποιούνται παρεμβάσεις του νομοθέτη στο πεδίο των ανήλικων κρατούμενων, των αλλοδαπών φιλοξενούμενων στις ελληνικές φυλακές και των ασθενών, υπερήλικων και αναπήρων κρατουμένων, που βιώνουν τις συνθήκες εγκλεισμού πολύ δυσμενέστερα από όλους τους υπόλοιπους κρατούμενους.
Παράλληλα συστηματοποιείται για πρώτη φορά ποινικά το bullying με την τροποποίηση του άρθρου 312 του Ποινικού Κώδικα, για το οποίο απαιτείται συνεχής σκληρή συμπεριφορά από την οποία να προξενείται σωματική κάκωση ή βλάβη της σωματικής ή ψυχικής υγείας, και τιμωρείται με φυλάκιση.
Την κρισιμότητα αυτή της αποσυμφόρησης των φυλακών, καθώς και γενικότερα της αναβάθμισης των συνθηκών κράτησης επιτείνει ακόμα περισσότερο και η νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως αναδείχθηκε και κατά την ακρόαση των φορέων, κυρίως από την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα των Ανθρώπων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου έχει εκδώσει μόνο τα τελευταία χρόνια πάνω από σαράντα αποφάσεις, στις οποίες καταδίκασε την Ελλάδα για παραβίαση του άρθρου 3 της Ε.Σ.Δ.Α., με συνέπεια την επιβολή προστίμων στη χώρα μας συνολικού ύψους περίπου 2 εκατομμυρίων ευρώ.
Σε μία εξ αυτών, στην υπόθεση Τσόκας και άλλοι κατά Ελλάδος, οι προσφεύγοντες κατήγγειλαν ότι οι φυλακές Τριπόλεως, αν και έχουν χωρητικότητα για εξήντα πέντε κρατούμενους, έφτασαν να φιλοξενούν πάνω από διακόσιους δεκαπέντε στο τέλος του 2012 κι ότι οι συνθήκες διαβίωσής τους ήταν άθλιες και τριτοκοσμικές.
Το Δικαστήριο καταδίκασε το ελληνικό κράτος για απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση, επιδικάζοντας το ποσό των 133.300 ευρώ ως αποζημίωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αξίζει σε αυτό το σημείο να σημειωθεί -καθότι και στα πλαίσια της δουλειάς μου ως δικηγόρος εξειδικευμένος στα ανθρώπινα δικαιώματα παρακολούθησα τη συνεδρίαση αυτής της υπόθεσης- ότι η αντιμετώπισή της από τους δικαστές ήταν ως μια ακόμα υπόθεση ρουτίνας για την Ελλάδα. Μάλιστα, μπορούσε κανείς εύκολα να διακρίνει στις εισηγήσεις τους το σκωπτικό ύφος για τη συνεχή και διαρκή μη συμμόρφωση της ελληνικής Κυβέρνησης προς την πάγια νομολογία του οργάνου.
Για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι για το τι σημαίνει «συμμόρφωση», η συμμόρφωση της Ελλάδας με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου συνίσταται στη λήψη γρήγορων και αποτελεσματικών μέτρων επείγοντος χαρακτήρα, προκειμένου να αποφευχθεί η συνέχιση της εξευτελιστικής μεταχείρισης των κρατούμενων και ο κίνδυνος για τη ζωή και την υγεία τους.
Επομένως, τα έκτακτα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο 6 του παρόντος νομοσχεδίου μπορεί από νομικής πλευράς να μην είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος, αλλά ανταποκρίνονται στην άμεση και πιεστική ανάγκη αντιμετώπισης της κατάστασης και αποφυγής των προστίμων.
Εκτός από τις καταδίκες αυτές και τις άλλες εκατόν ενενήντα μία υποθέσεις που εκκρεμούν στο Δικαστήριο του Στρασβούργου και οι οποίες θα κριθούν κατά
προτεραιότητα, σημειώνεται και η από του 2011 Έκθεση της Επιτροπής του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά των βασανιστηρίων, που επισημαίνει τη σταθερή επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης και μεταχείρισης των κρατουμένων, τις ακατάλληλες συνθήκες, την έλλειψη κατάλληλης ιατρικής φροντίδας, τη βία μεταξύ των κρατουμένων, που επιδεινώνονται από το δραματικό υπερπληθυσμό των φυλακών.
Κύριε Υπουργέ, είναι προφανές ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν στοχευμένες παρεμβάσεις στο Σωφρονιστικό και Ποινικό Κώδικα, προκειμένου να εξασφαλιστούν τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και οι δομές, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που απαιτούνται για τη θεμελίωση ενός σύγχρονου σωφρονιστικού συστήματος.
Στο άρθρο 10 του παρόντος νομοσχεδίου προβλέπεται η αύξηση των θέσεων προσωπικού καταστημάτων κράτησης. Η αύξηση αυτή είναι απολύτως απαραίτητη για τη στοιχειώδη επίλυση ζητημάτων διαβίωσης, υγείας και ασφάλειας των κρατούμενων και του προσωπικού των φυλακών, αλλά ούτε αρκεί και ούτε λύνει από μόνη της το πρόβλημα.
Οι ενέργειες γύρω από την αναβάθμιση του σωφρονιστικού συστήματος θα πρέπει να έχουν ποιοτικό και μεσομακροπρόθεσμο χαρακτήρα ούτως ώστε οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου να ενισχυθούν και να μην μείνουν χωρίς αντίκρισμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσον αφορά τις τροπολογίες που έχουν κατατεθεί, θα ήθελα να σημειώσω τα εξής. Κατ’ αρχάς, όσον αφορά την τροπολογία για τον γνωστό σε όλους μας «κουκουλονόμο», με την τελευταία πρέπει να
σημειώσουμε ότι καταργείται ένας νόμος ο οποίος έχει επικριθεί έντονα ως αντισυνταγματικός, ως αντιβαίνων στα άρθρα 7 και 25 του Συντάγματος, ως αντιδημοκρατικός και επικίνδυνος, από το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας, όπως η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, αλλά ο οποίος αποδείχθηκε στην πράξη και τελείως αναποτελεσματικός, καθώς συλλαμβάνονταν απλώς διαδηλωτές με βάση την ενδυμασία τους.
Όλα τα κόμματα, ΚΚΕ, ΑΝΕΛ, «Ποτάμι» και ΠΑΣΟΚ, έχουν τοποθετηθεί σε σχέση με το νόμο αυτό λέγοντας ότι πρέπει είτε να καταργηθεί τελείως είτε να διαφοροποιηθεί σημαντικά.
Κατά δεύτερον, η προωθούμενη τροπολογία σε σχέση με τον τρόπο λήψης DNA υπακούει και πάλι στο Σύνταγμα, στα άρθρα 2, 5, 7 παράγραφος 2 του Συντάγματος και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο άρθρο 3 της ΕΣΔΑ.
Εναρμονίζεται και με ειδική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη χρήση ανάλυσης DNA στο πλαίσιο της ποινικής δικαιοσύνης, που θέτει ως προϋπόθεση χρήσης γενετικών αναλύσεων προς το σκοπό της ταυτοποίησης του δράστη τη μη παραβίαση θεμελιωδών αρχών, όπως η αρχή της αξιοπρέπειας του προσώπου και του σεβασμού του ανθρώπινου σώματος, τα δικαιώματα άμυνας και, όπως πάντα, η αρχή της αναλογικότητας. Τα ίδια επισημαίνει σε όλες τις
γνωμοδοτήσεις της για το θέμα και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι καθίσταται σαφές από τη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου ότι υπάρχει μια σύγκρουση μεταξύ δύο κόσμων: Ενός σιδερόφρακτου, κυριολεκτικά και μεταφορικά, κόσμου, που βασίζεται στο φόβο για να επιβάλλει τις οικονομικές, κοινωνικές και θεσμικές του επιλογές και από την άλλη, ενός κόσμου της ανθρωπιάς, της ανεκτικότητας, της επιείκειας, της αξιοπρέπειας -επικαλούμαι και το συνάδελφο κ. Εμμανουηλίδη- και της πρόθεσης να βάλει στο κέντρο των νομοθετικών και λοιπών πρωτοβουλιών του τη διαπαιδαγώγηση και όχι την εκδίκηση απέναντι στους ανθρώπους.
Ευχαριστώ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, μετά από μια ενδελεχή συζήτηση που προηγήθηκε στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή, μια συζήτηση η οποία από τη μια πλευρά περιλάμβανε μια εξαιρετικά εποικοδομητική ακρόαση φορέων και από την άλλη μια ένδεια επιχειρημάτων για την ουσία του νομοσχεδίου από την πλευρά της αντιπολίτευσης και κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Κατέστη σαφές από τις τοποθετήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των φορέων ότι το νομοσχέδιο αυτό κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Δίνει λύσεις, θέτει τις βάσεις για τη
βελτίωση του σωφρονιστικού συστήματος της χώρας, αλλά παράλληλα χρειάζεται να συνοδευτεί από μία δέσμη μέτρων σε θεσμικό επίπεδο, για να αποτελέσει πραγματική τομή στα δεδομένα της χώρας έως τώρα. Τα παραπάνω τα γνωρίζει ο κύριος Υπουργός και στην Επιτροπή αναφέρθηκε στις επόμενες κινήσεις του Υπουργείου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη βάση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου βρίσκεται η έννοια της αξιοπρέπειας, η οποία κατείχε περίοπτη θέση στην προεκλογική εκστρατεία του ΣΥΡΙΖΑ και αποτελεί βασική θέση της Αριστεράς, αλλά και των ευρωπαϊκών και διεθνών κειμένων και θεσμών.
Αξιοπρέπεια για τους κρατούμενους που παραμένουν εντός φυλακής και όχι εντός φυλακής της φυλακής, που αποτελούν οι φυλακές τύπου Γ, σύμφωνα άλλωστε και με σαράντα ένα επιφανείς ποινικολόγους και εγκληματολόγους. Αξιοπρέπεια γι’ αυτές τις κατηγορίες των κρατουμένων που απολύονται υπό όρους ή εκτίουν με εναλλακτικό τρόπο την ποινή τους, αξιοπρέπεια για τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, των οποίων ο εκπρόσωπος μετέφερε την αγωνία του κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής, αλλά και συγκεκριμένες θέσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας. Τέλος, αξιοπρέπεια για ένα πολιτικό σύστημα, το οποίο δεν πρέπει πλέον να ανέχεται τις απάνθρωπες συνθήκες των ελληνικών φυλακών, που προσβάλλουν τόσο τη χώρα όσο και τον πολιτισμό μας.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο στοχεύει στον εξανθρωπισμό και την ευθυγράμμιση της λειτουργίας του ελληνικού σωφρονιστικού συστήματος με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς
υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα. Μέσα από τα περισσότερα άρθρα του επιδιώκεται η αποσυμφόρηση των ελληνικών φυλακών.
Πιο συγκεκριμένα με το άρθρο 2 του νομοσχεδίου πραγματοποιούνται παρεμβάσεις του νομοθέτη στο πεδίο των ανήλικων κρατούμενων, των αλλοδαπών φιλοξενούμενων στις ελληνικές φυλακές και των ασθενών, υπερήλικων και αναπήρων κρατουμένων, που βιώνουν τις συνθήκες εγκλεισμού πολύ δυσμενέστερα από όλους τους υπόλοιπους κρατούμενους.
Παράλληλα συστηματοποιείται για πρώτη φορά ποινικά το bullying με την τροποποίηση του άρθρου 312 του Ποινικού Κώδικα, για το οποίο απαιτείται συνεχής σκληρή συμπεριφορά από την οποία να προξενείται σωματική κάκωση ή βλάβη της σωματικής ή ψυχικής υγείας, και τιμωρείται με φυλάκιση.
Την κρισιμότητα αυτή της αποσυμφόρησης των φυλακών, καθώς και γενικότερα της αναβάθμισης των συνθηκών κράτησης επιτείνει ακόμα περισσότερο και η νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως αναδείχθηκε και κατά την ακρόαση των φορέων, κυρίως από την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα των Ανθρώπων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου έχει εκδώσει μόνο τα τελευταία χρόνια πάνω από σαράντα αποφάσεις, στις οποίες καταδίκασε την Ελλάδα για παραβίαση του άρθρου 3 της Ε.Σ.Δ.Α., με συνέπεια την επιβολή προστίμων στη χώρα μας συνολικού ύψους περίπου 2 εκατομμυρίων ευρώ.
Σε μία εξ αυτών, στην υπόθεση Τσόκας και άλλοι κατά Ελλάδος, οι προσφεύγοντες κατήγγειλαν ότι οι φυλακές Τριπόλεως, αν και έχουν χωρητικότητα για εξήντα πέντε
κρατούμενους, έφτασαν να φιλοξενούν πάνω από διακόσιους δεκαπέντε στο τέλος του 2012 κι ότι οι συνθήκες διαβίωσής τους ήταν άθλιες και τριτοκοσμικές.
Το Δικαστήριο καταδίκασε το ελληνικό κράτος για απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση, επιδικάζοντας το ποσό των 133.300 ευρώ ως αποζημίωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αξίζει σε αυτό το σημείο να σημειωθεί -καθότι και στα πλαίσια της δουλειάς μου ως δικηγόρος εξειδικευμένος στα ανθρώπινα δικαιώματα παρακολούθησα τη συνεδρίαση αυτής της υπόθεσης- ότι η αντιμετώπισή της από τους δικαστές ήταν ως μια ακόμα υπόθεση ρουτίνας για την Ελλάδα. Μάλιστα, μπορούσε κανείς εύκολα να διακρίνει στις εισηγήσεις τους το σκωπτικό ύφος για τη συνεχή και διαρκή μη συμμόρφωση της ελληνικής Κυβέρνησης προς την πάγια νομολογία του οργάνου.
Για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι για το τι σημαίνει «συμμόρφωση», η συμμόρφωση της Ελλάδας με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου συνίσταται στη λήψη γρήγορων και αποτελεσματικών μέτρων επείγοντος χαρακτήρα, προκειμένου να αποφευχθεί η συνέχιση της εξευτελιστικής μεταχείρισης των κρατούμενων και ο κίνδυνος για τη ζωή και την υγεία τους.
Επομένως, τα έκτακτα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο 6 του παρόντος νομοσχεδίου μπορεί από νομικής πλευράς να μην είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος, αλλά
ανταποκρίνονται στην άμεση και πιεστική ανάγκη αντιμετώπισης της κατάστασης και αποφυγής των προστίμων.
Εκτός από τις καταδίκες αυτές και τις άλλες εκατόν ενενήντα μία υποθέσεις που εκκρεμούν στο Δικαστήριο του Στρασβούργου και οι οποίες θα κριθούν κατά προτεραιότητα, σημειώνεται και η από του 2011 Έκθεση της Επιτροπής του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά των βασανιστηρίων, που επισημαίνει τη σταθερή επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης και μεταχείρισης των κρατουμένων, τις ακατάλληλες συνθήκες, την έλλειψη κατάλληλης ιατρικής φροντίδας, τη βία μεταξύ των κρατουμένων, που επιδεινώνονται από το δραματικό υπερπληθυσμό των φυλακών.
Κύριε Υπουργέ, είναι προφανές ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν στοχευμένες παρεμβάσεις στο Σωφρονιστικό και Ποινικό Κώδικα, προκειμένου να εξασφαλιστούν τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και οι δομές, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που απαιτούνται για τη θεμελίωση ενός σύγχρονου σωφρονιστικού συστήματος.
Στο άρθρο 10 του παρόντος νομοσχεδίου προβλέπεται η αύξηση των θέσεων προσωπικού καταστημάτων κράτησης. Η αύξηση αυτή είναι απολύτως απαραίτητη για τη στοιχειώδη επίλυση ζητημάτων διαβίωσης, υγείας και ασφάλειας των κρατούμενων και του προσωπικού των φυλακών, αλλά ούτε αρκεί και ούτε λύνει από μόνη της το πρόβλημα.
Οι ενέργειες γύρω από την αναβάθμιση του σωφρονιστικού συστήματος θα πρέπει να έχουν ποιοτικό και μεσομακροπρόθεσμο χαρακτήρα ούτως ώστε οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου να ενισχυθούν και να μην μείνουν χωρίς αντίκρισμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσον αφορά τις τροπολογίες που έχουν κατατεθεί, θα ήθελα να σημειώσω τα εξής. Κατ’ αρχάς, όσον αφορά την τροπολογία για τον γνωστό σε όλους μας «κουκουλονόμο», με την τελευταία πρέπει να σημειώσουμε ότι καταργείται ένας νόμος ο οποίος έχει επικριθεί έντονα ως αντισυνταγματικός, ως αντιβαίνων στα άρθρα 7 και 25 του Συντάγματος, ως αντιδημοκρατικός και επικίνδυνος, από το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας, όπως η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, αλλά ο οποίος αποδείχθηκε στην πράξη και τελείως αναποτελεσματικός, καθώς συλλαμβάνονταν απλώς διαδηλωτές με βάση την ενδυμασία τους.
Όλα τα κόμματα, ΚΚΕ, ΑΝΕΛ, «Ποτάμι» και ΠΑΣΟΚ, έχουν τοποθετηθεί σε σχέση με το νόμο αυτό λέγοντας ότι πρέπει είτε να καταργηθεί τελείως είτε να διαφοροποιηθεί σημαντικά.
Κατά δεύτερον, η προωθούμενη τροπολογία σε σχέση με τον τρόπο λήψης DNA υπακούει και πάλι στο Σύνταγμα, στα άρθρα 2, 5, 7 παράγραφος 2 του Συντάγματος και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο άρθρο 3 της ΕΣΔΑ.
Εναρμονίζεται και με ειδική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη χρήση ανάλυσης DNA στο πλαίσιο της ποινικής δικαιοσύνης, που θέτει ως προϋπόθεση χρήσης γενετικών αναλύσεων προς το σκοπό της ταυτοποίησης του δράστη τη μη παραβίαση θεμελιωδών αρχών, όπως η αρχή της αξιοπρέπειας του προσώπου και του σεβασμού του ανθρώπινου σώματος, τα δικαιώματα άμυνας και, όπως πάντα, η αρχή της αναλογικότητας.
Τα ίδια επισημαίνει σε όλες τις γνωμοδοτήσεις της για το θέμα και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι καθίσταται σαφές από τη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου ότι υπάρχει μια σύγκρουση μεταξύ δύο κόσμων: Ενός σιδερόφρακτου, κυριολεκτικά και μεταφορικά, κόσμου, που βασίζεται στο φόβο για να επιβάλλει τις οικονομικές, κοινωνικές και θεσμικές του επιλογές και από την άλλη, ενός κόσμου της ανθρωπιάς, της ανεκτικότητας, της επιείκειας, της αξιοπρέπειας -επικαλούμαι και το συνάδελφο κ. Εμμανουηλίδη- και της πρόθεσης να βάλει στο κέντρο των νομοθετικών και λοιπών πρωτοβουλιών του τη διαπαιδαγώγηση και όχι την εκδίκηση απέναντι στους ανθρώπους.
Ευχαριστώ.>>
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, μετά από μια ενδελεχή συζήτηση που προηγήθηκε στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή, μια συζήτηση η οποία από τη μια πλευρά περιλάμβανε μια εξαιρετικά εποικοδομητική ακρόαση φορέων και από την άλλη μια ένδεια επιχειρημάτων για την ουσία του νομοσχεδίου από την πλευρά της αντιπολίτευσης και κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Κατέστη σαφές από τις τοποθετήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των φορέων ότι το νομοσχέδιο αυτό κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Δίνει λύσεις, θέτει τις βάσεις για τη βελτίωση του σωφρονιστικού συστήματος της χώρας, αλλά παράλληλα χρειάζεται να συνοδευτεί από μία δέσμη μέτρων σε θεσμικό επίπεδο, για να αποτελέσει πραγματική τομή στα δεδομένα της χώρας έως τώρα. Τα παραπάνω τα γνωρίζει ο κύριος Υπουργός και στην Επιτροπή αναφέρθηκε στις επόμενες κινήσεις του Υπουργείου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη βάση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου βρίσκεται η έννοια της αξιοπρέπειας, η οποία κατείχε περίοπτη θέση στην προεκλογική εκστρατεία του ΣΥΡΙΖΑ και αποτελεί βασική θέση της Αριστεράς, αλλά και των ευρωπαϊκών και διεθνών κειμένων και θεσμών.
Αξιοπρέπεια για τους κρατούμενους που παραμένουν εντός φυλακής και όχι εντός φυλακής της φυλακής, που αποτελούν οι φυλακές τύπου Γ, σύμφωνα άλλωστε και με σαράντα ένα επιφανείς ποινικολόγους και εγκληματολόγους. Αξιοπρέπεια γι’ αυτές τις κατηγορίες των κρατουμένων που απολύονται υπό όρους ή εκτίουν με εναλλακτικό τρόπο την ποινή τους, αξιοπρέπεια για τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, των οποίων ο εκπρόσωπος μετέφερε την αγωνία του κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής, αλλά και συγκεκριμένες θέσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας. Τέλος, αξιοπρέπεια για ένα πολιτικό σύστημα, το οποίο δεν πρέπει πλέον να ανέχεται τις απάνθρωπες συνθήκες των ελληνικών φυλακών, που προσβάλλουν τόσο τη χώρα όσο και τον πολιτισμό μας.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο στοχεύει στον εξανθρωπισμό και την ευθυγράμμιση της λειτουργίας του ελληνικού σωφρονιστικού συστήματος με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα. Μέσα από τα περισσότερα άρθρα του επιδιώκεται η αποσυμφόρηση των ελληνικών φυλακών.
Πιο συγκεκριμένα με το άρθρο 2 του νομοσχεδίου πραγματοποιούνται παρεμβάσεις του νομοθέτη στο πεδίο των ανήλικων κρατούμενων, των αλλοδαπών φιλοξενούμενων στις ελληνικές φυλακές και των ασθενών, υπερήλικων και αναπήρων κρατουμένων, που βιώνουν τις συνθήκες εγκλεισμού πολύ δυσμενέστερα από όλους τους υπόλοιπους κρατούμενους.
Παράλληλα συστηματοποιείται για πρώτη φορά ποινικά το bullying με την τροποποίηση του άρθρου 312 του Ποινικού Κώδικα, για το οποίο απαιτείται συνεχής σκληρή συμπεριφορά από την οποία να προξενείται σωματική κάκωση ή βλάβη της σωματικής ή ψυχικής υγείας, και τιμωρείται με φυλάκιση.
Την κρισιμότητα αυτή της αποσυμφόρησης των φυλακών, καθώς και γενικότερα της αναβάθμισης των συνθηκών κράτησης επιτείνει ακόμα περισσότερο και η νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως αναδείχθηκε και κατά την ακρόαση των φορέων, κυρίως από την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα των Ανθρώπων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου έχει εκδώσει μόνο τα τελευταία χρόνια πάνω από σαράντα αποφάσεις, στις οποίες καταδίκασε την Ελλάδα για παραβίαση του άρθρου 3 της Ε.Σ.Δ.Α., με συνέπεια την επιβολή προστίμων στη χώρα μας συνολικού ύψους περίπου 2 εκατομμυρίων ευρώ.
Σε μία εξ αυτών, στην υπόθεση Τσόκας και άλλοι κατά Ελλάδος, οι προσφεύγοντες κατήγγειλαν ότι οι φυλακές Τριπόλεως, αν και έχουν χωρητικότητα για εξήντα πέντε κρατούμενους, έφτασαν να φιλοξενούν πάνω από διακόσιους δεκαπέντε στο τέλος του 2012 κι ότι οι συνθήκες διαβίωσής τους ήταν άθλιες και τριτοκοσμικές.
Το Δικαστήριο καταδίκασε το ελληνικό κράτος για απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση, επιδικάζοντας το ποσό των 133.300 ευρώ ως αποζημίωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αξίζει σε αυτό το σημείο να σημειωθεί -καθότι και στα πλαίσια της δουλειάς μου ως δικηγόρος εξειδικευμένος στα ανθρώπινα δικαιώματα παρακολούθησα τη συνεδρίαση αυτής της υπόθεσης- ότι η αντιμετώπισή της από τους δικαστές ήταν ως μια ακόμα υπόθεση ρουτίνας για την Ελλάδα. Μάλιστα, μπορούσε κανείς εύκολα να διακρίνει στις εισηγήσεις τους το σκωπτικό ύφος για τη συνεχή και διαρκή μη συμμόρφωση της ελληνικής Κυβέρνησης προς την πάγια νομολογία του οργάνου.
Για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι για το τι σημαίνει «συμμόρφωση», η συμμόρφωση της Ελλάδας με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου συνίσταται στη λήψη γρήγορων και αποτελεσματικών μέτρων επείγοντος χαρακτήρα, προκειμένου να αποφευχθεί η συνέχιση της εξευτελιστικής μεταχείρισης των κρατούμενων και ο κίνδυνος για τη ζωή και την υγεία τους.
Επομένως, τα έκτακτα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο 6 του παρόντος νομοσχεδίου μπορεί από νομικής πλευράς να μην είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος, αλλά ανταποκρίνονται στην άμεση και πιεστική ανάγκη αντιμετώπισης της κατάστασης και αποφυγής των προστίμων.
Εκτός από τις καταδίκες αυτές και τις άλλες εκατόν ενενήντα μία υποθέσεις που εκκρεμούν στο Δικαστήριο του Στρασβούργου και οι οποίες θα κριθούν κατά
προτεραιότητα, σημειώνεται και η από του 2011 Έκθεση της Επιτροπής του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά των βασανιστηρίων, που επισημαίνει τη σταθερή επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης και μεταχείρισης των κρατουμένων, τις ακατάλληλες συνθήκες, την έλλειψη κατάλληλης ιατρικής φροντίδας, τη βία μεταξύ των κρατουμένων, που επιδεινώνονται από το δραματικό υπερπληθυσμό των φυλακών.
Κύριε Υπουργέ, είναι προφανές ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν στοχευμένες παρεμβάσεις στο Σωφρονιστικό και Ποινικό Κώδικα, προκειμένου να εξασφαλιστούν τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και οι δομές, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που απαιτούνται για τη θεμελίωση ενός σύγχρονου σωφρονιστικού συστήματος.
Στο άρθρο 10 του παρόντος νομοσχεδίου προβλέπεται η αύξηση των θέσεων προσωπικού καταστημάτων κράτησης. Η αύξηση αυτή είναι απολύτως απαραίτητη για τη στοιχειώδη επίλυση ζητημάτων διαβίωσης, υγείας και ασφάλειας των κρατούμενων και του προσωπικού των φυλακών, αλλά ούτε αρκεί και ούτε λύνει από μόνη της το πρόβλημα.
Οι ενέργειες γύρω από την αναβάθμιση του σωφρονιστικού συστήματος θα πρέπει να έχουν ποιοτικό και μεσομακροπρόθεσμο χαρακτήρα ούτως ώστε οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου να ενισχυθούν και να μην μείνουν χωρίς αντίκρισμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσον αφορά τις τροπολογίες που έχουν κατατεθεί, θα ήθελα να σημειώσω τα εξής. Κατ’ αρχάς, όσον αφορά την τροπολογία για τον γνωστό σε όλους μας «κουκουλονόμο», με την τελευταία πρέπει να
σημειώσουμε ότι καταργείται ένας νόμος ο οποίος έχει επικριθεί έντονα ως αντισυνταγματικός, ως αντιβαίνων στα άρθρα 7 και 25 του Συντάγματος, ως αντιδημοκρατικός και επικίνδυνος, από το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας, όπως η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, αλλά ο οποίος αποδείχθηκε στην πράξη και τελείως αναποτελεσματικός, καθώς συλλαμβάνονταν απλώς διαδηλωτές με βάση την ενδυμασία τους.
Όλα τα κόμματα, ΚΚΕ, ΑΝΕΛ, «Ποτάμι» και ΠΑΣΟΚ, έχουν τοποθετηθεί σε σχέση με το νόμο αυτό λέγοντας ότι πρέπει είτε να καταργηθεί τελείως είτε να διαφοροποιηθεί σημαντικά.
Κατά δεύτερον, η προωθούμενη τροπολογία σε σχέση με τον τρόπο λήψης DNA υπακούει και πάλι στο Σύνταγμα, στα άρθρα 2, 5, 7 παράγραφος 2 του Συντάγματος και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο άρθρο 3 της ΕΣΔΑ.
Εναρμονίζεται και με ειδική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη χρήση ανάλυσης DNA στο πλαίσιο της ποινικής δικαιοσύνης, που θέτει ως προϋπόθεση χρήσης γενετικών αναλύσεων προς το σκοπό της ταυτοποίησης του δράστη τη μη παραβίαση θεμελιωδών αρχών, όπως η αρχή της αξιοπρέπειας του προσώπου και του σεβασμού του ανθρώπινου σώματος, τα δικαιώματα άμυνας και, όπως πάντα, η αρχή της αναλογικότητας. Τα ίδια επισημαίνει σε όλες τις
γνωμοδοτήσεις της για το θέμα και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι καθίσταται σαφές από τη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου ότι υπάρχει μια σύγκρουση μεταξύ δύο κόσμων: Ενός σιδερόφρακτου, κυριολεκτικά και μεταφορικά, κόσμου, που βασίζεται στο φόβο για να επιβάλλει τις οικονομικές, κοινωνικές και θεσμικές του επιλογές και από την άλλη, ενός κόσμου της ανθρωπιάς, της ανεκτικότητας, της επιείκειας, της αξιοπρέπειας -επικαλούμαι και το συνάδελφο κ. Εμμανουηλίδη- και της πρόθεσης να βάλει στο κέντρο των νομοθετικών και λοιπών πρωτοβουλιών του τη διαπαιδαγώγηση και όχι την εκδίκηση απέναντι στους ανθρώπους.
Ευχαριστώ.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου του Υπουργείου Δικαιοσύνης, μετά από μια ενδελεχή συζήτηση που προηγήθηκε στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή, μια συζήτηση η οποία από τη μια πλευρά περιλάμβανε μια εξαιρετικά εποικοδομητική ακρόαση φορέων και από την άλλη μια ένδεια επιχειρημάτων για την ουσία του νομοσχεδίου από την πλευρά της αντιπολίτευσης και κυρίως της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης.
Κατέστη σαφές από τις τοποθετήσεις της συντριπτικής πλειοψηφίας των φορέων ότι το νομοσχέδιο αυτό κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Δίνει λύσεις, θέτει τις βάσεις για τη
βελτίωση του σωφρονιστικού συστήματος της χώρας, αλλά παράλληλα χρειάζεται να συνοδευτεί από μία δέσμη μέτρων σε θεσμικό επίπεδο, για να αποτελέσει πραγματική τομή στα δεδομένα της χώρας έως τώρα. Τα παραπάνω τα γνωρίζει ο κύριος Υπουργός και στην Επιτροπή αναφέρθηκε στις επόμενες κινήσεις του Υπουργείου.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη βάση του υπό συζήτηση νομοσχεδίου βρίσκεται η έννοια της αξιοπρέπειας, η οποία κατείχε περίοπτη θέση στην προεκλογική εκστρατεία του ΣΥΡΙΖΑ και αποτελεί βασική θέση της Αριστεράς, αλλά και των ευρωπαϊκών και διεθνών κειμένων και θεσμών.
Αξιοπρέπεια για τους κρατούμενους που παραμένουν εντός φυλακής και όχι εντός φυλακής της φυλακής, που αποτελούν οι φυλακές τύπου Γ, σύμφωνα άλλωστε και με σαράντα ένα επιφανείς ποινικολόγους και εγκληματολόγους. Αξιοπρέπεια γι’ αυτές τις κατηγορίες των κρατουμένων που απολύονται υπό όρους ή εκτίουν με εναλλακτικό τρόπο την ποινή τους, αξιοπρέπεια για τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους, των οποίων ο εκπρόσωπος μετέφερε την αγωνία του κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης της Επιτροπής, αλλά και συγκεκριμένες θέσεις της συγκεκριμένης κατηγορίας. Τέλος, αξιοπρέπεια για ένα πολιτικό σύστημα, το οποίο δεν πρέπει πλέον να ανέχεται τις απάνθρωπες συνθήκες των ελληνικών φυλακών, που προσβάλλουν τόσο τη χώρα όσο και τον πολιτισμό μας.
Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο στοχεύει στον εξανθρωπισμό και την ευθυγράμμιση της λειτουργίας του ελληνικού σωφρονιστικού συστήματος με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς
υποχρεώσεις που έχει αναλάβει η χώρα. Μέσα από τα περισσότερα άρθρα του επιδιώκεται η αποσυμφόρηση των ελληνικών φυλακών.
Πιο συγκεκριμένα με το άρθρο 2 του νομοσχεδίου πραγματοποιούνται παρεμβάσεις του νομοθέτη στο πεδίο των ανήλικων κρατούμενων, των αλλοδαπών φιλοξενούμενων στις ελληνικές φυλακές και των ασθενών, υπερήλικων και αναπήρων κρατουμένων, που βιώνουν τις συνθήκες εγκλεισμού πολύ δυσμενέστερα από όλους τους υπόλοιπους κρατούμενους.
Παράλληλα συστηματοποιείται για πρώτη φορά ποινικά το bullying με την τροποποίηση του άρθρου 312 του Ποινικού Κώδικα, για το οποίο απαιτείται συνεχής σκληρή συμπεριφορά από την οποία να προξενείται σωματική κάκωση ή βλάβη της σωματικής ή ψυχικής υγείας, και τιμωρείται με φυλάκιση.
Την κρισιμότητα αυτή της αποσυμφόρησης των φυλακών, καθώς και γενικότερα της αναβάθμισης των συνθηκών κράτησης επιτείνει ακόμα περισσότερο και η νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, όπως αναδείχθηκε και κατά την ακρόαση των φορέων, κυρίως από την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα των Ανθρώπων.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του Στρασβούργου έχει εκδώσει μόνο τα τελευταία χρόνια πάνω από σαράντα αποφάσεις, στις οποίες καταδίκασε την Ελλάδα για παραβίαση του άρθρου 3 της Ε.Σ.Δ.Α., με συνέπεια την επιβολή προστίμων στη χώρα μας συνολικού ύψους περίπου 2 εκατομμυρίων ευρώ.
Σε μία εξ αυτών, στην υπόθεση Τσόκας και άλλοι κατά Ελλάδος, οι προσφεύγοντες κατήγγειλαν ότι οι φυλακές Τριπόλεως, αν και έχουν χωρητικότητα για εξήντα πέντε
κρατούμενους, έφτασαν να φιλοξενούν πάνω από διακόσιους δεκαπέντε στο τέλος του 2012 κι ότι οι συνθήκες διαβίωσής τους ήταν άθλιες και τριτοκοσμικές.
Το Δικαστήριο καταδίκασε το ελληνικό κράτος για απάνθρωπη και εξευτελιστική μεταχείριση, επιδικάζοντας το ποσό των 133.300 ευρώ ως αποζημίωση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αξίζει σε αυτό το σημείο να σημειωθεί -καθότι και στα πλαίσια της δουλειάς μου ως δικηγόρος εξειδικευμένος στα ανθρώπινα δικαιώματα παρακολούθησα τη συνεδρίαση αυτής της υπόθεσης- ότι η αντιμετώπισή της από τους δικαστές ήταν ως μια ακόμα υπόθεση ρουτίνας για την Ελλάδα. Μάλιστα, μπορούσε κανείς εύκολα να διακρίνει στις εισηγήσεις τους το σκωπτικό ύφος για τη συνεχή και διαρκή μη συμμόρφωση της ελληνικής Κυβέρνησης προς την πάγια νομολογία του οργάνου.
Για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι για το τι σημαίνει «συμμόρφωση», η συμμόρφωση της Ελλάδας με τις αποφάσεις του Δικαστηρίου συνίσταται στη λήψη γρήγορων και αποτελεσματικών μέτρων επείγοντος χαρακτήρα, προκειμένου να αποφευχθεί η συνέχιση της εξευτελιστικής μεταχείρισης των κρατούμενων και ο κίνδυνος για τη ζωή και την υγεία τους.
Επομένως, τα έκτακτα μέτρα που προβλέπονται στο άρθρο 6 του παρόντος νομοσχεδίου μπορεί από νομικής πλευράς να μην είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος, αλλά
ανταποκρίνονται στην άμεση και πιεστική ανάγκη αντιμετώπισης της κατάστασης και αποφυγής των προστίμων.
Εκτός από τις καταδίκες αυτές και τις άλλες εκατόν ενενήντα μία υποθέσεις που εκκρεμούν στο Δικαστήριο του Στρασβούργου και οι οποίες θα κριθούν κατά προτεραιότητα, σημειώνεται και η από του 2011 Έκθεση της Επιτροπής του Συμβουλίου της Ευρώπης κατά των βασανιστηρίων, που επισημαίνει τη σταθερή επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης και μεταχείρισης των κρατουμένων, τις ακατάλληλες συνθήκες, την έλλειψη κατάλληλης ιατρικής φροντίδας, τη βία μεταξύ των κρατουμένων, που επιδεινώνονται από το δραματικό υπερπληθυσμό των φυλακών.
Κύριε Υπουργέ, είναι προφανές ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν στοχευμένες παρεμβάσεις στο Σωφρονιστικό και Ποινικό Κώδικα, προκειμένου να εξασφαλιστούν τόσο το θεσμικό πλαίσιο όσο και οι δομές, αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό που απαιτούνται για τη θεμελίωση ενός σύγχρονου σωφρονιστικού συστήματος.
Στο άρθρο 10 του παρόντος νομοσχεδίου προβλέπεται η αύξηση των θέσεων προσωπικού καταστημάτων κράτησης. Η αύξηση αυτή είναι απολύτως απαραίτητη για τη στοιχειώδη επίλυση ζητημάτων διαβίωσης, υγείας και ασφάλειας των κρατούμενων και του προσωπικού των φυλακών, αλλά ούτε αρκεί και ούτε λύνει από μόνη της το πρόβλημα.
Οι ενέργειες γύρω από την αναβάθμιση του σωφρονιστικού συστήματος θα πρέπει να έχουν ποιοτικό και μεσομακροπρόθεσμο χαρακτήρα ούτως ώστε οι διατάξεις του παρόντος νομοσχεδίου να ενισχυθούν και να μην μείνουν χωρίς αντίκρισμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, όσον αφορά τις τροπολογίες που έχουν κατατεθεί, θα ήθελα να σημειώσω τα εξής. Κατ’ αρχάς, όσον αφορά την τροπολογία για τον γνωστό σε όλους μας «κουκουλονόμο», με την τελευταία πρέπει να σημειώσουμε ότι καταργείται ένας νόμος ο οποίος έχει επικριθεί έντονα ως αντισυνταγματικός, ως αντιβαίνων στα άρθρα 7 και 25 του Συντάγματος, ως αντιδημοκρατικός και επικίνδυνος, από το σύνολο της επιστημονικής κοινότητας, όπως η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος, αλλά ο οποίος αποδείχθηκε στην πράξη και τελείως αναποτελεσματικός, καθώς συλλαμβάνονταν απλώς διαδηλωτές με βάση την ενδυμασία τους.
Όλα τα κόμματα, ΚΚΕ, ΑΝΕΛ, «Ποτάμι» και ΠΑΣΟΚ, έχουν τοποθετηθεί σε σχέση με το νόμο αυτό λέγοντας ότι πρέπει είτε να καταργηθεί τελείως είτε να διαφοροποιηθεί σημαντικά.
Κατά δεύτερον, η προωθούμενη τροπολογία σε σχέση με τον τρόπο λήψης DNA υπακούει και πάλι στο Σύνταγμα, στα άρθρα 2, 5, 7 παράγραφος 2 του Συντάγματος και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, στο άρθρο 3 της ΕΣΔΑ.
Εναρμονίζεται και με ειδική σύσταση του Συμβουλίου της Ευρώπης για τη χρήση ανάλυσης DNA στο πλαίσιο της ποινικής δικαιοσύνης, που θέτει ως προϋπόθεση χρήσης γενετικών αναλύσεων προς το σκοπό της ταυτοποίησης του δράστη τη μη παραβίαση θεμελιωδών αρχών, όπως η αρχή της αξιοπρέπειας του προσώπου και του σεβασμού του ανθρώπινου σώματος, τα δικαιώματα άμυνας και, όπως πάντα, η αρχή της αναλογικότητας.
Τα ίδια επισημαίνει σε όλες τις γνωμοδοτήσεις της για το θέμα και η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι καθίσταται σαφές από τη συζήτηση του παρόντος νομοσχεδίου ότι υπάρχει μια σύγκρουση μεταξύ δύο κόσμων: Ενός σιδερόφρακτου, κυριολεκτικά και μεταφορικά, κόσμου, που βασίζεται στο φόβο για να επιβάλλει τις οικονομικές, κοινωνικές και θεσμικές του επιλογές και από την άλλη, ενός κόσμου της ανθρωπιάς, της ανεκτικότητας, της επιείκειας, της αξιοπρέπειας -επικαλούμαι και το συνάδελφο κ. Εμμανουηλίδη- και της πρόθεσης να βάλει στο κέντρο των νομοθετικών και λοιπών πρωτοβουλιών του τη διαπαιδαγώγηση και όχι την εκδίκηση απέναντι στους ανθρώπους.
Ευχαριστώ.>>

0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου